fysio de hoofdzaak

Maak je hoofd leeg…  Ga aan de wandel!

Maak je hoofd leeg…  Ga aan de wandel!

De vakantie is (bijna) weer voorbij; school, werk, sport en sociale activiteiten gaan weer beginnen. Veel mensen zien de agenda vollopen.  En daarmee kan ook je hoofd snel vollopen. Dit kan stress met allerlei bijkomende klachten, zoals kaakklachten, hoofdpijn, tinnitus en slaapproblemen geven.

Hoe maak je het hoofd weer leeg?
Zelf maak ik graag een wandeling. Liefst voor de werkdag om opgeladen en fris te starten, ook in de lunchpauze is het een aanrader. En verder praat ik dag nog wel eens van me af door een wandeling met gezin of vrienden.

Waarom werkt wandelen eigenlijk zo goed?
‘Als je beweegt, gaat er meer zuurstof naar je hoofd, waardoor je hersenen nieuwe verbindingen maken. Daarom word je van bewegen creatiever. De gedachten kunnen even de vrije loop; daarmee verwerk je emoties daardoor wordt je positiever. Met andere woorden ben je minder gevoelig voor stress en depressie.  Vooral als je het lekker buiten doet. Omdat wandelen langzaam gaat, kun je niet alleen veel zien maar kunnen al je zintuigen meedoen. Je voelt de wind, ruikt de bloesem en hoort de vogels. En dat helpt onthaasten.

En nee, het gaat niet om de afstand, de snelheid, het presteren; juist niet. Het gaat om even loslaten wat er allemaal moet, en ‘in het moment zijn.’ Deze zin klinkt wat zweverig en associëren we met yoga en mindfullness. Dat kan je misschien afschrikken. Maar wandelen is gewoon wandelen. Een simpele variant om te herstellen die eigenlijk altijd kan en ook eigenlijk altijd werkt .

Volgens wetenschappers is het namelijk niet stress zelf die mensen onderuit haalt, maar het tekort aan herstel Een citaat van Joop Zoetemelk voor ons hard werkende mensen: ‘De Tour win je in bed!’  Met andere woorden;  juist in een drukke (werk)week is het nodig om te zoeken naar voldoende rustmomenten.

Hoe dan?
Op tijd naar bed en voldoende slapen (slaaphygiene).  Ook is het van belang om goed te eten. Verder is het slim om je werk goed in te plannen om vermoeidheid te minimaliseren. Dus werk in blokken; een blok om te mailen of te bellen en een blok om geconcentreerd te werken (en zet je telefoon dan uit of op stil). En dus een rustmoment.. Maar niet alleen voor je hoofd; ook je lijf moet kunnen herstellen. En dat kan het niet door steeds in dezelfde houding te zitten…Eten aan je bureau is dus niet de bedoeling. Loop er even van weg en ga – net zoals ik- even aan de wandel!

Meer weten over stress, het nut van bewegen of de behandeling van  stressgerelateerde- en orofaciale klachten zoals bruxisme, kaakklachten, hoofdpijn, tinnitus of slaapproblemen? Kijk even op de website of maak een afspraak.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

17 − elf =