TMD (Temporo Mandibulaire Dysfunctie) & Kaakklachten

Kaakklachten worden ook wel TMD (Temporo Mandibulaire Dysfunctie) of CMD (Cranio Mandibulaire Dysfunctie) genoemd. Hierbij moet u denken aan pijn of geluid tijdens het eten, afhappen of kauwen. Ook beperkingen in de mondopening, gebitschade, slijtage van tanden, stijf of strak gevoel in wangen of gelaat en pijn of druk op de oren en hoofd vallen hieronder. In de meeste gevallen is er niks ernstigs aan de hand. Maar omdat u met uw mond  eet, drinkt, spreekt, zingt, lacht en zoent kan u er toch flink last van hebben in uw dagelijks leven.

TMD en kaakklachten

Soms is er een duidelijk moment  zoals na eten van een groots of hards, een tandheelkundige behandeling waarbij u lang u mond open moest houden of een val op het gezicht of kaak. Maar meestal sluipen de klachten er in. Mondgedrag zoals nagelbijten of kauwgom kauwen, klemmen en knarsen (bruxisme) hebben negatieve invloed op de klachten. De positie van het hoofd ten opzichte van de romp, uw lichaamshouding, speelt hierbij ook een belangrijke rol.

De mentale gesteldheid, met andere woorden hoe het met u gaat, heeft ook grote invloed op de klachten. Het voor je kiezen krijgen, op je tandvlees lopen, tot je tanden toe bewapend, even doorbijten, kop op en schouders eronder. Niet voor niks zijn er zoveel spreekwoorden en gezegden die letterlijk beschrijven wat we doen als onder spanning staan. Of als we stress hebben. Iedereen doet dit wel eens. Maar als dit te veel of te lang gebeurd krijgt u pijn en problemen met functioneren in het hoofd- hals en kaakgebied.

Gelukkig is daar iets aan te doen! De orofaciale fysiotherapeut is bij uitstek geschikt om u hierbij te helpen.  De oorzaak, symptomen, hoe de klachten ervaren worden variëren sterk van persoon tot persoon. Daarom word de therapie op uw klachten afgestemd.

Wilt u meer weten over de orofaciale behandeling; klik hier