Hoofdpijn & Migraine

Hoofdpijn is een probleem waar veel mensen bekend mee zijn. Het is lang zoeken om iemand te vinden die nóóit hoofdpijn heeft gehad. Een op de vijf mensen heeft wekelijks of zelfs dagelijks hoofdpijn. Deze  klachten kunnen het dagelijks leven, werk of uw sociale contacten enorm belemmeren.

Wereldwijd zijn er specifieke classificaties bepalen aan de hand van opgestelde criteria tot welke categorie een bepaalde hoofdpijnvorm hoort. Er is een onderscheid tussen primaire en secundaire hoofdpijn. Secundair betekent dat de hoofdpijn door iets anders veroorzaakt wordt zoals bijvoorbeeld ontsteking, overmatig medicijngebruik of nekklachten (cervicogene hoofdpijn). Onder primaire hoofdpijn rekenen we spanningshoofdpijn, migraine en clusterhoofdpijn.

(Spier-)spanningshoofdpijn

Deze vorm van hoofdpijn komt het meeste voor. De pijn is meestal tweezijdig, drukkend, een knellend band gevoel om het hoofd of zeurend van karakter. De nek en schouders doen vaak mee doen. De pijn is meestal mild tot matig en wordt niet erger bij lichamelijke inspanning. Er is géén sprake van misselijkheid, overgeven of verschijnselen van aura. De aanwezigheid kan variëren van 30 minuten tot de hele dag.

De hoofdpijn kan getriggerd worden door stress, gebrek aan slaap, vermoeidheid of onregelmatig levenspatroon. Deze hoofdpijn klachten worden verder veroorzaakt door een slechte houding en overbelasting van nek-, kauw- en gelaatspieren.

Migraine

Migraine is een chronische aandoening van de hersenen. Mensen die hier last van hebben ervaren veel hinder in het dagelijks leven.

Iemand die een migraineaanval heeft, voelt zich enkele uren tot enkele dagen ziek. De klachten komen aanvalsgewijs. De klachten hebben een duidelijk begin en einde.  De hoofdpijn zit meestal aan één kant van het hoofd en wordt als kloppend of bonzend ervaren.

Naast hevige bonzende hoofdpijn komen ook misselijkheid en braken vaak voor. Vaak is iemand tijdens een aanval overgevoelig voor licht, geluid of reuk. Ongeveer vijftien procent van mensen met migraine heeft daarbij last van een aura, tintelingen in een arm of krachtverlies.

Clusterhoofdpijn

Clusterhoofdpijn is een relatief zeldzame, maar buitengewoon hevige vorm van hoofdpijn, die in aanvallen voorkomt. Er zijn meer mannen dan vrouwen met clusterhoofdpijn. Meestal treden de eerste aanvallen van clusterhoofdpijn op tussen het 20ste en 40ste levensjaar.

Hieronder staan de kenmerken van clusterhoofdpijn.

• de aanvallen doen zich voor in de bepaalde periodes (’clusters’)
  • aanvallen ontstaan zeer plotseling, vaak ’s nachts
  • de pijn bevindt zich aan één zijde van het hoofd, achter het oog of in het voorhoofd bij de slaap
  • er is sprake van zeer hevige, snijdende of borende pijn
  • bijverschijnselen zoals een rood of tranend oog, een verstopte neus of een loopneus, een zwetend voorhoofd, een vernauwde pupil, een hangend ooglid of zwelling van het ooglid
  • tijdens een aanval is er vaak sprake van bewegingsdrang
  • een onbehandelde aanval duurt tussen de 15 en 180 minuten en kan zich tot 8 maal per etmaal herhalen

Behandeling hoofdpijn & migraine

De symptomen en oorzaken, en daardoor ook de behandeling van hoofdpijn, verschillen sterk van elkaar. Diagnose en behandeling gebeurd in eerste instantie door een (huis)arts of neuroloog. Meestal is dit advies en medicatie.

Wil je voorafgaand aan het bezoek aan een (huis)arts of therapeut alvast je klachten in kaart brengen? Je kunt hiervoor het hoofdpijndagboek gebruiken.

Orofaciale fysiotherapie bij hoofdpijn
Als orofaciaal fysiotherapeut kan ik je ook helpen om je klachten te verminderen. Orofaciale fysiotherapie bij hoofdpijn bestaat onder andere uit informatie, oefeningen voor thuis, houdingsadvies, mobilisatie en (eventueel) massage van nek- schouders en hoofd. Wil je meer weten over de behandeling? Klik hier.

Onderzoek, literatuur & artikelen