Aangezichtspijn

Mensen met aangezichtspijn hebben aanvallen van heftige pijnscheuten in het gezicht. Deze pijnaanvallen kunnen enkele seconden, maar ook minutenlang duren. Daartussen is er geen pijn.

Aangezichtspijn is een verzamelnaam voor een groot aantal aandoeningen, die soms wel, maar meestal niet aan elkaar verwant zijn.

Trigeminusneuralgie komt het meest voor. Hierbij treden de pijnscheuten op in een en soms twee van de drie takken van de nervus trigeminus. Dit is de hersenzenuw die ervoor zorgt dat het gezicht gevoel heeft. De pijn zit meestal in de wang of de kaak, en kan uitstralen naar het oor, het voorhoofd, de neusvleugel of de kin.

De pijnscheuten zijn zeer heftig. Ze kunnen minder dan een seconde tot maximaal enkele minuten duren, en meerdere malen per dag optreden. Sommige mensen met deze aandoening hebben een gevoelige plek die bij aanraking de pijnscheuten veroorzaakt. Deze pijn kan dan zo heftig zijn, dat zij geen tanden durven te poetsen, zich niet durven te scheren of zelfs niet durven te kauwen, slikken en praten. De betroffen zenuw kan bovendien ook gevoelig zijn voor koude wind of koude dranken.

Al deze klachten kunnen leiden tot vermoeidheid, een verstoorde ademhaling en slaapproblemen.

Behandeling aangezichtspijn

Een arts of neuroloog stelt de diagnose van aangezichtspijn en bepaalt de behandeling. De symptomen en oorzaken, en daarmee ook de behandelaanpak, kunnen zeer verschillend zijn. De behandeling omvat doorgaans voorlichting, advies en medicatie. Een orofaciaal fysiotherapeut kan je mogelijk helpen om een deel van de klachten te verminderen.

Wil je meer weten over de behandeling? Klik hier.