Aangezichtspijn

Aangezichtspijn zijn aanvallen van heftige pijnscheuten in het gezicht. De pijnscheuten duren seconden tot minuten. Tussen de pijnaanvallen heeft u geen pijn. De term aangezichtspijn is eigenlijk een verzamelnaam voor een lange lijst van aandoeningen, die soms wel, maar meestal niet aan elkaar verwant zijn.

De meest voorkomende aangezichtspijn is de zogenaamde trigeminusneuralgie, waarbij de pijnscheuten optreden in het verloop van één en soms twee van de drie takken van de nervus trigeminus. De pijn zit meestal in de wang of de kaak en kan uitstralen naar het oor, het voorhoofd, de neusvleugel of de kin.
De pijnscheuten zijn zeer heftig, duren fracties van een seconde tot maximaal een paar minuten en kunnen meerdere malen per dag optreden. Soms is er een gevoelige plek die bij het aanraken de pijnscheuten veroorzaakt. De pijn kan door aanraken zo heftig zijn, dat u geen tanden durft te poetsen, zich niet meer durft te scheren of zelfs niet meer durft te kauwen, slikken of praten. Ook kan de zenuw gevoelig zijn voor koude wind of koude dranken. Door deze klachten kunnen bijkomende klachten ontstaan zoals moeheid, veranderd adempatroon of slaapproblemen.

Behandeling Aangezichtspijn

De symptomen en oorzaken, en daardoor ook de behandeling, verschillen sterk van elkaar. Diagnose en behandeling gebeurd door een arts of neuroloog. Meestal met voorlichting, advies en medicatie. Een orofaciaal fysiotherapeut kan u mogelijk helpen om -een deel van- uw klachten te verminderen.
Wilt u meer weten over de behandeling; klik hier