fysio de hoofdzaak

Orofaciale fysiotherapie heeft aandacht voor de billen – het belang van een goede zithouding

Orofaciale fysiotherapie heeft aandacht voor de billen – het belang van een goede zithouding

Behandeling van orofaciale klachten heeft aandacht voor de billen. Je billen?! Dit leg ik uit. 

Klemmen, kaakklachten, strakke nek en schouders, hoofdpijn maar ook tinnitus  kan worden beïnvloed door de stand van je hoofd. Maar dat hoofd zweeft niet los in de ruimte. Dat hoofd staat op je lichaam.  Veel mensen zitten veel, vaak en lang op de billen. En als je dat niet goed doet; kan dat veel klachten geven (niet alléén orofaciale). Een goede zithouding is dus erg belangrijk.

Maar hoe doe je dat dan; goed zitten? Hieronder de tips om je te laten zitten als een vorst(in).

Pas je stoel en je bureau aan jouw lichaam aan  

  • Beide voeten volledig op de grond – benen niet over elkaar
  • Ga zitten op je zit-botjes
  • knieën uit elkaar – (iets) lager dan uw heupen
  • Laat wat ruimte tussen het zitgedeelte van de stoel en binnenzijde van de knie . Een eenvoudig trucje om dat te controleren? Als een vuist tussen de stoel en knieholte past, dan heb je voldoende ruimte.
  • voldoende steun van de onderrug – of juist op het puntje zitten op eigen kracht
  • Een zadelkruk maakt het makkelijker om rechtop te zitten op eigen kracht

Doe je veel PC werk? Zo zet je het beeldscherm goed

  • Zet het scherm en toetsenbord altijd recht voor je
  • Zorg dat de bovenkant van het scherm op wenkbrauw hoogte staat.
  • Bij een laptop zet je het scherm voldoende schuin staat (45-60 graden). Dan kruip je niet in je beeldscherm
  • Bewaar een armlengte afstand tussen de  ogen en het scherm
  • Trek schouders niet op, maar laat ze ontspannen naar beneden hangen
  • Schouderbladen naar beneden en naar achter; ‘in de tegenovergestelde kontzak stoppen’
  • Beweeg de computermuis vanuit de voorarm en niet vanuit de pols.
  • Zet het toetsenbord op ongeveer vijftien centimeter van de tafelrand; dan kunnen de onderarmen steunen

Blijf bewegen, ook als u zit te werken

  • Verander regelmatig van zithouding.
  • Maak het een gewoonte om elke 20 à 30 minuten het zitten even te onderbreken; sta op en loop even. Niet alleen goed voor je lijf, ook de geest kan af-en-toe een pauze gebruiken.
  • Rek en strek! Recht je rug, armen even boven je hoofd, beweeg nek/schouders en hoofd; rol je enkels

En dan?

  • Ga lekker aan het werk; kaak los en glimlach.
  • En vergeet niet stil te staan bij wat je vandaag hebt of gaat bereiken. Goed bezig!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.