fysio de hoofdzaak

Stoptober – tips & trucs om te stoppen met roken

Stoptober – tips & trucs om te stoppen met roken

De meeste mensen weten wel dat roken grote nadelen heeft; wees gerust. Die ga ik hier niet opnoemen. Maar als orofaciaal fysiotherapeut heb ik natuurlijk wel mee te maken.

Roken heeft invloed op de algehele gezondheid, conditie en dus herstelvermogen van de patiënt. Ook is zuigen aan een sigaret een mondgewoonte, een beweging die je maakt met je mond, die van invloed kan zijn op orofaciale klachten. En last but not least; roken riekt!
Het is niet voor niks dat er op mijn website staat of de patiënt voor het bezoek even de tanden poetst. Tijdens de behandeling kijk en werk ik namelijk in je mond. Een frisse adem is voor therapeut als patiënt wel zo prettig.

Een aantal patiënten van fysio de hoofdzaak zijn deze maand, om hun eigen redenen, gestopt met roken. En stoppen is niet makkelijk. Dus voor hen -als blijk van respect en steun, voor alle anderen die deze maand ook een poging wagen en voor diegene die nog willen stoppen. Hierbij de voordelen, tips & trucs op een rijtje.

Voordelen:

  • Je hart en longen werken beter; je ademt makkelijker en krijgt meer energie en vitaliteit.
  • Minder kansen op kanker en alzheimer
  • Je geheugen gaat beter functioneren; leren, werken en al je dagelijkse zaken gaan dus makkelijker
  • Je smaak verbeterd; eten is nog nooit zo lekker geweest
  • Het scheelt je veel geld, roken is niet goedkoop, dat je aan echt leuke dingen kunt besteden
  • Je gaat er beter uitzien; dit komt oaomdat de doorbloeding van je huid verbetert.
  • En last but nog least; je gaat lekkerder ruiken!

Tips en trucs om te stoppen:

  • Zet de redenen om te stoppen op een rij; dat maakt stoppen een stuk makkelijker.
  • Weet in welke situaties je het liefst rookt.
    Je moet deze situaties goed kennen (bijvoorbeeld na het eten) en vast een oplossing bedenken hoe je met die situatie om wilt gaan (bijvoorbeeld ik eet voortaan fruit na het eten).
  • Bepaal je stopdag. Dat kan morgen zijn of volgende week of per 1 januari 2020.
  • Ruim alles op wat je aan roken herinnert.
  • Stop radicaal, dat geeft het meeste kans op succes.
  • Samen stoppen is makkelijker; doe het met je partner, je gezin of doe mee met stoptober.
  • Vertel je omgeving dat je gaat stoppen zoals vrienden en bekenden en vraag ze je te steunen.
  • Kun je het niet alleen?
    1. er zijn tegenwoordig veel apps en informatie te vinden op internet
    2. Ook kun je hulp vragen aan de huisarts of verslavingsinstanties
  • Verander je eet- en drinkgewoonten. Drink veel water, eet veel vers fruit. Pas op voor gezelligheidsdrankjes als koffie, thee en alcohol. Het drinken van deze drankjes is vaak gekoppeld aan roken.
  • Zorg voor voldoende beweging; vooral beweging buiten zijn geeft je meer zuurstof
  • Zorg voor voldoende afleiding; iets te doen met je geest of met je handen
  • Beloon jezelf!  Koop of doe iets leuks met het geld dat je uitspaart. Je hebt het verdiend!

Wees voorbereid; je lichaam moet echt wennen. Veelvoorkomende ontwenningsverschijnselen zijn:

  • Slapeloosheid
  • Sterke drang tot roken
  • Geïrriteerdheid en kwaadheid
  • Rusteloosheid
  • Moeite met concentreren
  • Angst
  • Sombere of depressieve stemming
  • Maag-/darmstoornissen (vaak obstipatie)
  • Verhoogde eetlust

De ontwenningsverschijnselen zijn het sterkst 24-48 uur na het stoppen, Gelukkig gaat het daarna beter.

Terugval
Als je na gestopt te zijn er toch weer een opsteekt geef de moed dan niet op. Ga na in welke situatie dat gebeurde en probeer te bedenken hoe je dat anders kunt doen. Zo ben je voor de volgende situatie voorbereid. Vanaf morgen weer beter…

Heel veel succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.