fysio de hoofdzaak

Löyly

Löyly

Een ritueel tijdens het sauneren; ook wel opgieting genoemd. Door extra water op de kachel te gooien gaat de luchtvochtigheid omhoog. De sauna-meester verspreid deze lucht en wappert het naar je toe. Dit ‘hitte-shot’, het extra zweten en – als je geluk hebt-  kippenvel en een rilmomentje noemen de Finnen löyly. Een momentje voor jezelf, zo vertaal ik het.

Als ZZP-er val je makkelijk in de valkuil van ‘Zeulen Zonder Pauze’  Heel herkenbaar. Als startende ondernemer heb ik altijd wel iets te doen. En aldoor maar werken, dat is niet gezond.  Dat vertel ik, als zorgverlener,  regelmatig aan patiënten.  Zo voorkom je stress en  (orofaciale) klachten. Maar om zelf dit advies op te volgen… Dat is niet altijd makkelijk.

Gisteren was er in verband met werkzaamheden geen stroom op het defensie-eiland. Werken, maar eigenlijk alles wat je zou willen ondernemen, lukt niet. Zelf een kopje koffie zit er niet in. Dus werd er voor mij besloten dat ik een vrije dag moest nemen. Een dag naar de sauna; een dag voor rust, warmte, herstel, reflectie en even helemaal niks. Een dag met een löyly!

Naar de sauna; Hoe doe je dat nou goed? Hieronder zet ik alle tips en trucks op een rijtje.

  • Vertrek niet gehaast en gestressed; je gaat immers ontspannen. Maak een realistische dag- en reisplanning. En ontspan tijdens je ritje er naar toe.
  • Laat je sieraden thuis; deze kunnen heel heet worden. Ook make-up is in de sauna niet nodig
  • Bij binnenkomst even douchen. Vers zweet stinkt niet; oud zweet wél!
  • Goed afdrogen; voordat je naar binnen gaat. Met een vochtige huid ga je namelijk moeilijker zweten en dat is nou net de bedoeling.
  • Neem een voetenbadje om alvast op te warmen (5 – 10 minuten). Dan ga je sneller zweten.
  • Sauneren
    • Maak het je gemakkelijk; zit of lig zoals jij het prettig vind.
    • En ook zolang als je het prettig vind; de meeste mensen verblijven 5-15 minuten.
    • Onderin is het minder warm dan bovenin. Eindig altijd even zittend onderin; dit is beter voor de bloeddruk.
  • Even naar buiten; dit is om af te koelen  en de longen vullen met zuurstof (5-10 minuten)
  • Afspoelen van transpriratie/zweet (lauw of koud water)
  • Houd je hoofd koel;  badderen of douchen met koud water om goed af te koelen en stuwing naar het hoofd te voorkomen (dit mag ook kort).
  • Je kunt dan nog even zwemmen of  – mijn favoriet- bubbelen
  • Rusten (10-15 minuten) even bijkomen; kletsen met je gezelschap, lezen of even je ogen dicht. Wat jij prettig vindt.
  • Eten en drinken
    • Drink regelmatig water en meer dan je gewend bent.
    • Pas op met koffie en alcohol; dit onttrekt vocht aan het lichaam en tijdens het sauneren verlies je al een heleboel vocht.
    • De meeste mensen hebben na of tijdens de sauna behoefte aan iets zouts of juist zoets. Prima, geniet maar eet niet te veel en te zwaar. Dat zit bij de volgende saunagang in de weg.

Gemiddeld duurt een saunagang anderhalf uur. De meeste mensen doen twee of drie rondjes. Na den dag of avond sauna kom je loom, warm en ontstressed naar buiten.  Daarna lekker slapen en dan ben bij het opstaan weer helemaal fris-en-fruitig. Klaar voor een nieuwe (ondernemende) dag!

Veel plezier!

  • Irma

    Ga even informeren bij Eneco wanneer bij mij thuis de stroom er een dag af gaat ivm werkzaamheden, dan plan ik ook zo’n dagje in 😅

  • Judith

    Mooi omschreven. Sauna is heerlijk ontspannen lekker je hoofd leegmaken 🙂

  • saskiav

    Zo is het maar net. Judith, ik gun jou ook veel löyly momenten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.